La transició energètica, la descarbonització de l’economia i l’arribada de nous projectes industrials estan incrementant la demanda de capacitat elèctrica a Catalunya. En aquest context, les xarxes de transport d’electricitat esdevenen una infraestructura estratègica per garantir la competitivitat del territori. Parlem amb Trinidad Sala, delegada de Redeia a Catalunya, sobre el paper de la companyia, les inversions previstes i els reptes que planteja el nou model energètic.
Per què Redeia és una peça clau per al desenvolupament econòmic i energètic del país?
Redeia és l’empresa encarregada d’executar la planificació elèctrica per donar resposta a les demandes d’energia elèctrica del territori, cada cop més creixents, desenvolupant les infraestructures elèctriques imprescindibles per fer possible la transició energètica.
Cada vegada es parla més de les xarxes elèctriques com una infraestructura estratègica. Per què són tan decisives per al desenvolupament econòmic?
Avui dia la competitivitat de l’economia depèn en gran part de la seva implicació amb el canvi climàtic i amb la descarbonització. Un dels pilars fonamentals per a descarbonitzar l’economia és l’electrificació. Per tant, si ens dirigim cap a economies electrificades calen xarxes elèctriques eficients i suficients per a possibilitar aquesta transició energètica i ecològica.
Catalunya viu un fort increment de la demanda elèctrica associada a nous projectes industrials. Com està responent Redeia a aquesta realitat?
Actualment, les planificacions elèctriques que aprova el Govern estan directament relacionades amb la demanda energètica especialment dels sectors econòmics i nosaltres, com a Redeia, tenim la responsabilitat de donar resposta a aquesta demanda desenvolupant les infraestructures que requereix la societat i en aquest cas, l’economia. Per això, estem desenvolupant múltiples infraestructures a Catalunya, com el nou eix elèctric que uneix Lleida amb Barcelona o la nova línia entre Escatrón i la Secuita (Tarragona) o les noves subestacions a l’entorn de Barcelona, com la de la Verneda, l’ampliació de la subestació Cerdà o la d’Abrera.
La companyia preveu invertir prop de 600 milions d’euros a Catalunya. Quines actuacions contempla aquest pla i quin impacte tindrà sobre el territori?
Ho podem dividir en quatre grans eixos: d’una banda, tots els nous subministraments per als nous desenvolupaments industrials de Tarragona i especialment per a la descarbonització del sector químic. De l’altra, facilitar l’electricitat necessària per a la transformació energètica de la Seat o del Port de Barcelona. En tercer lloc, totes les reformes, ampliacions i millores que estem fent al llarg de tota la xarxa a Catalunya per a donar resposta a noves demandes, entre elles nous creixements urbans o el desenvolupament de polígons industrials com és el cas de l’eix Mangraners-Espluga-Begues que ja estem construint i que serà una important font d’energia per a tot l’eix Lleida-Tarragona-Barcelona. O, per últim, la nova interconnexió elèctrica amb Andorra. Com veiem es tracta d’infraestructures essencials per al desenvolupament de les diferents zones del país.
Avui, una xarxa elèctrica robusta pot ser un factor determinant perquè una empresa decideixi invertir en un territori?
Més que una xarxa elèctrica robusta, que ja ho són, xarxes elèctriques amb suficient capacitat per a donar resposta a les noves demandes. Les indústries volen tenir la garantia de disposar de l’electricitat suficient per a garantir els seus processos i la seva competitivitat. Estem fent un esforç mai vist en ampliació i millora de la xarxa.
La indústria, els centres de dades, la mobilitat elèctrica o l’electrificació dels processos productius estan transformant la demanda energètica. Com està canviant això la planificació de la xarxa?
Ho veiem constantment, els nous usos, els nous consums i les noves demandes requereixen un sistema elèctric en constant transformació i en això podem dir que som capdavanters perquè sempre ens anem adaptant a les noves situacions i la prova és que el sistema elèctric es capaç d’assumir aquestes noves realitats i de donar una resposta adequada i eficient.
La transició energètica requereix també una estreta col·laboració entre administracions, empreses i operadors. Quins són els principals reptes per avançar amb agilitat?
Aquesta es una mica la clau de volta per ampliar la capacitat de resposta a les noves demandes i als nous consums i la col·laboració público privada és essencial. D’una banda, els sectors econòmics han de començar a entendre que la demanda elèctrica ha de formar part de les seves prioritats i no poden esperar al darrer moment per a tramitar nous consums, cal treballar amb planificació i temps i l’economia ha d’aprendre a planificar en matèria d’infraestructures. D’altra banda, les administracions han de ser capaces de facilitar el desenvolupament de les infraestructures i de no posar pals burocràtics a aquest desenvolupament, si volem acompanyar la societat en la seva evolució hem de facilitar i simplificar les tramitacions. I, per últim, les empreses elèctriques hem de crear vincles estables amb els sectors econòmics i amb les administracions i ampliar la capacitat de diàleg de tots plegats. Estem en el bon camí però encara ens queden molts esglaons per pujar.
Mirant cap al futur, quines infraestructures necessitarà Catalunya per continuar sent un territori atractiu per a la indústria i la inversió?
No podem caure en el parany de creure que les infraestructures elèctriques que ara estem construint donaran resposta a totes les demandes i als nous consums, caldrà seguir desenvolupant noves infraestructures que acompanyin al desenvolupament econòmic i a la transició energètica i, això, hem de fer-ho des de la planificació, el diàleg i el consens. Catalunya ja és un territori molt atractiu per a la indústria i per a les inversions, però hem de seguir acompanyant els nous projectes que vinguin, facilitant el subministrament elèctric que necessiten. Hem de seguir ajustant les previsions i estar molt amatents als nous projectes i a les noves oportunitats.







Comments are closed.