- Espanya lidera l’optimisme en captació de fons: el 64% veu el fundraising menys complex que el 2025, davant del 41% global
- Tecnologia, serveis financers i energia encapçalen l’agenda inversora entre les gestores del nostre país
- Més de la meitat de les gestores reconeixen que les sortides a Borsa s’han refredat i preveuen una ampliació del cicle inversor
El private equity espanyol, segons aquest informe de Grant Thornton, manté l’apetit malgrat la inestabilitat geopolítica i global. El sector va mantenir un ritme inversor favorable el 2025 malgrat la volatilitat macroeconòmica, la incertesa aranzelària i un tauler geopolític en moviment constant. I de cara a aquest any, vuit de cada deu gestores espanyoles preveuen augmentar les seves inversions en sectors com tecnologia, serveis financers i energia.
Aquest dinamisme queda reflectit en l’Spain Private Equity Pulse 2026, l’informe anual de Grant Thornton que recull l’opinió de 514 socis, directors d’inversió i gestors de private equity de més de 20 països, entre els quals Espanya.
L’informe posa de manifest un optimisme moderat entre els gestors espanyols. El 80% espera augmentar les inversions i només un 17,5% assegura que les reduirà, un dels resultats més baixos entre tots els mercats analitzats. Aquest increment serà moderat i sostenible. El 30% dels enquestats preveu augmentar la seva inversió entre un 6 i un 10%, i el 18% apunta a creixements d’entre el 26 i el 35%, davant del 13% global en aquest tram.
El principal motor és el nombre més elevat d’actius que surten al mercat, assenyalat pel 42% dels enquestats, molt per sobre del 34% global, juntament amb una major certesa macroeconòmica a escala nacional.
“El private equity espanyol disposa de capital disponible i de condicions favorables, fet que assegura un nou exercici amb un volum destacat d’operacions”, explica Jorge Tarancón, Soci de M&A i Transaccions de Grant Thornton España.
La nova agenda inversora
Els gestors espanyols concentren la seva atenció en tecnologia i serveis financers, assenyalats com a sectors prioritaris pel 24% dels enquestats en tots dos casos. Destaquen, a més, energia i sostenibilitat, amb un 22% cadascun, per sobre dels percentatges globals.
Pel que fa a geografies, Amèrica del Nord lidera com a destinació prioritària per al 46% dels gestors espanyols, sis punts per sobre del percentatge global. Europa (34%) i Amèrica Llatina (34%) completen el podi, amb la regió llatinoamericana per sobre de la mitjana global (28%).
Aquest pols posa de manifest un millor accés a fons per part dels gestors espanyols. En aquest sentit, Espanya es consolida com un dels mercats més optimistes en fundraising. El 64% dels gestors espanyols considera que la captació de fons és menys complexa que fa un any, davant del 41% global. Entre les raons d’aquesta millora, els gestors assenyalen la creació de noves estructures d’inversió (64%) i l’ampliació de la base de LPs (56%).
Això sí, la indústria també és conscient que els LPs són cada vegada més exigents a l’hora de dipositar-hi els seus fons. Sis de cada quatre enquestats reconeixen que l’historial de rendibilitat és cada vegada més rellevant per a aquests inversors, a més d’altres factors com la integració dels criteris ESG (34%).
“Els inversors volen veure resultats demostrats, continuïtat en els equips i una narrativa d’inversió coherent de principi a fi. Les firmes que han construït aquest track record tenen avui un avantatge competitiu real en els processos de captació”, va afirmar Eduard Gellida, Soci de Financial Advisory de Grant Thornton España.
Les desinversions i la regulació, principals focus de risc
El gran desafiament del sector continuen sent les desinversions. El 42% dels enquestats considera que són un dels factors clau per al creixement de la seva gestora, en un context de períodes de tinença més llargs (52%) i sortides a Borsa estancades (52%). De cara als pròxims anys, tres de cada deu gestors consideren imprescindible una millora de les valoracions, minvades en els últims trimestres per la incertesa geopolítica, per impulsar les desinversions reeixides.
A més dels exits, els gestors alerten de l’elevada càrrega reguladora. El 38% dels enquestats cita el marc normatiu com un dels principals condicionants del creixement, vuit punts per sobre del percentatge global, amb AIFMD II, SFDR, ELTIF 2.0 i el paquet AML de la UE marcant l’agenda del 2026.
“Les gestores que hagin construït carteres resistents al cicle i s’hagin anticipat a les exigències normatives estaran més ben posicionades. La disciplina en la selecció d’actius que ha caracteritzat el mercat espanyol en els darrers anys és avui la seva millor assegurança”, destaca Roberto Benito, Soci de Legal especialitzat en Reestructuracions de Grant Thornton España.
Sobre Grant Thornton
A Grant Thornton España ajudem la teva empresa a anar més enllà. Serveis professionals d’Auditoria & Assurance, Advisory, Tax, Assessorament Financer, Legal, Laboral i Outsourcing. 11 oficines i 900 professionals al nostre país. Pertanyem a Grant Thornton Advisors, una plataforma multinacional i multidisciplinària que proporciona una experiència de client única i transfronterera, amb solucions i capacitats potenciades per l’última tecnologia i els millors equips. Alhora, formem part de Grant Thornton International, una de les xarxes globals de serveis professionals líders, amb 80.000 professionals presents en més de 150 mercats arreu del món.








Comments are closed.