- La patronal catalana referma la defensa de la propietat privada i reclama seguretat jurídica per generar més oferta per afrontar l’emergència de l’habitatge
- Foment demana pressupostos a Catalunya per garantir estabilitat i evitar la pèrdua de més de 4.000 milions d’euros en inversions
Foment del Treball ha celebrat la seva Assemblea General en l’any del 255è aniversari de l’entitat i amb un missatge de fons: cal actuar per reforçar la competitivitat del teixit productiu català i cal defensar la figura de l’empresari. En aquest marc, la patronal catalana ha posat en valor el seu Pla de Productivitat i Competitivitat centrat en vuit àmbits estratègics, amb l’absentisme com una de les principals preocupacions del mercat laboral.
En relació amb l’absentisme, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha advertit que el fenomen ja és una “emergència silenciosa” que condiciona el creixement i la competitivitat. El cost de l’absentisme a l’economia espanyola s’ha estimat en 37.000 milions d’euros (prop del 3,1% del PIB), amb 1,5 milions de persones absents cada dia, una taxa mitjana aproximada del 7,2% i prop del 80% de les absències vinculades a contingències comunes. El president de Foment ha remarcat: “Siguem clars: no ho podem normalitzar, tenim un problema”. El líder patronal també ha insistit que “sense responsabilitat laboral no hi ha productivitat; i sense productivitat no hi ha futur”.
Foment ha situat l’absentisme com una qüestió estructural que requereix un enfocament integral, amb la implicació d’empreses, treballadors, sistema sanitari, mútues i administració, i amb l’objectiu d’assegurar un model de gestió de la incapacitat temporal més àgil, eficient i sostenible.
Una altra qüestió cardinal del discurs del president Sánchez Llibre ha estat la defensa de la propietat privada i la necessitat que es generi més oferta per afrontar l’emergència en matèria d’habitatge. Foment ha reafirmat la necessitat de garantir seguretat jurídica com a condició per mobilitzar inversió i oferta residencial. El president ha subratllat que “la propietat privada és un pilar democràtic i econòmic” i que “nosaltres, Foment, ho defensarem a peu i a cavall.”
Foment ha expressat el seu rebuig al pacte entre el Govern de la Generalitat i els Comuns, i ha advertit que “si cal, promourem la interposició d’un recurs d’inconstitucionalitat o el plantejament d’una qüestió d’inconstitucionalitat contra aquesta mesura que trobem letal per l’economia i la societat catalana”. En paral·lel, Sánchez Llibre ha posat l’accent en la necessitat d’incrementar l’oferta i d’agilitzar els processos: “Cal més oferta. Cal més seguretat jurídica”.
Així mateix, Foment ha reivindicat un entorn més favorable a l’activitat econòmica, amb respecte institucional a la figura de l’empresari i rebuig a qualsevol criminalització de l’empresa; ha insistit en la necessitat d’una fiscalitat competitiva, simple i previsible, amb mesures per alleugerir la pressió sobre empreses i famílies —incloent la revisió de figures com Patrimoni, Successions i Donacions, i la deflactació de la tarifa de l’IRPF—, i ha tornat a posar el focus en els dèficits estructurals d’infraestructures (més de 42.500 milions d’euros en dèficit d’inversió), reclamant planificació i execució immediata, també en camps com l’energia o la gestió hídrica.
Foment ha volgut assenyalar actuacions com l’ampliació de l’aeroport del Prat i la seva preocupació per un necessari impuls a la mobilitat ferroviària i logística com posa de manifest la recent creació de la Comissió per la Mobilitat Quotidiana Fiable i Eficient.
Finalment, Foment ha reclamat estabilitat institucional i pressupostos per a Catalunya, recordant que la manca de comptes públics afecta la previsibilitat econòmica i el dinamisme del país. El president ha estat taxatiu: “Sí als Pressupostos”. Foment ha alertat que, malgrat la proposta de comptes públics no l’agrada, si no s’aproven, Catalunya podria perdre més de 4.000 milions d’euros en inversions, i ha instat els grups parlamentaris a facilitar l’aprovació dels comptes, a negociar esmenes, tot defensant que cal un marc pressupostari que eviti més pressió fiscal i intervencionisme. El president Sánchez Llibre ha conclòs: “No ens podem acostumar a que un país no tingui pressupostos: és fatal per l’estabilitat i pel creixement”.
Descarrega aquí el discurs del president

























Comments are closed.