Foment del Treball ha participat en la trobada empresarial “Todos contamos. Absentismo x IT: un problema de país”, celebrada a la seu de CEOE a Madrid, una jornada centrada en l’anàlisi de l’absentisme vinculat a la incapacitat temporal i en la necessitat d’abordar aquesta realitat des de la salut, l’eficiència del sistema, la competitivitat i la productivitat.
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha intervingut en la taula “Alcance en los territorios de España”, on s’ha analitzat l’impacte d’aquest fenomen als diferents territoris i les respostes que cal articular des del món empresarial i institucional.
Sánchez Llibre ha compartit taula amb Manuel Piquer, president de la Confederación Empresarial Navarra; Tamara Yagüe, presidenta de Confebask; José Cristóbal García, vicepresident de la Confederación Canaria de Empresarios; Laly Escudero, vicepresidenta de CEIM i presidenta d’AEDHE, i Ángel Nicolás, president de CECAM CEOE-CEPYME.
Des de Foment es considera imprescindible situar aquest debat en l’agenda econòmica i social del país. L’augment de les absències per incapacitat temporal té conseqüències directes sobre les empreses, el sistema sanitari, la sostenibilitat de la protecció social i la productivitat del conjunt de l’economia.
Un repte que exigeix diagnòstic, coordinació i mesures eficaces
Durant la seva intervenció, Sánchez Llibre ha posat de manifest que Catalunya se situa entre els territoris amb més intensitat del fenomen. El 2025, la taxa d’absentisme per incapacitat temporal a Catalunya va ser del 5,3%, amb un cost total anual superior als 6.200 milions d’euros, dels quals més de 3.000 milions corresponen a cost directe per a les empreses.
Foment defensa que aquest repte s’ha d’abordar amb una mirada rigorosa, basada en dades i orientada a solucions. En aquest sentit, considera necessari reforçar la capacitat de gestió del sistema, reduir els temps de valoració i revisió dels expedients, millorar la coordinació entre administracions, sistema sanitari, ICAM, INSS, mútues i empreses, i donar un paper més actiu a les mútues en els processos de recuperació i reincorporació.
La patronal també subratlla que no es pot reduir l’absentisme sense reforçar el sistema sanitari, especialment en aquelles especialitats i patologies que tenen més impacte en la durada de les baixes, com les osteomusculars i les vinculades a la salut mental.
Foment planteja la necessitat d’avançar cap a una fulla de ruta compartida per reduir progressivament l’impacte de l’absentisme, amb el màxim consens polític, institucional i social possible, i amb mesures que permetin preservar la protecció de les persones treballadores, reforçar la sostenibilitat del sistema i millorar la competitivitat de les empreses.
La jornada ha estat inaugurada per José Alberto González-Ruiz Martínez, secretari general de CEOE, i Rosa Santos Fernández, directora del Departament d’Ocupació, Diversitat i Protecció Social de CEOE, i ha comptat amb la cloenda d’Antonio Garamendi, president de CEOE.











Comments are closed.